Blogi

5 vinkkiä laatujärjestelmän rakentajalle

Tähän blogiin olemme keränneet 5 vinkkiä laadunhallintajärjestelmän rakentajalle:

1. Aseta tavoite laatujärjestelmälle

Tavoitteenasi voi olla esimerkiksi:

  • Prosessilähtöisen toiminnan hyödyntäminen.
  • Dokumenttien parempi löydettävyys ja yhtenäinen hallinta.
  • Toiminnan läpinäkyvyyden kasvattaminen.
  • Auditointihavaintojen ja palautteiden hyödyntämistä tietopohjaisessa päätöksenteossa.
  • Laatustandardien (esimerkiksi ISO 9001:2015) vaatimusten täyttäminen.

2. Resurssoi laatujärjestelmän rakentaminen

  • Kuka omistaa projektin?
  • Keitä projektiin osallistuu? Prosessien omistajat? Muut päätöksentekijät? Organisaation johdon rooli?
  • Kuinka paljon aikaa tulee varata projektiin osallistuvilta henkilöiltä?
  • Kuinka paljon projektiin osallistuvia tulee kouluttaa aiheen tiimoilta – susbstanssi ja järjestelmän käyttö?
  • Mikä on projektin tavoitteellinen kesto?
  • Muista myös järjestelmän ylläpito – laatujärjestelmä vaatii jatkuvaa parantamista ja systemaattista tekemistä.

3. Lähtötilanteen ymmärtäminen – pyri luomaan kuva lähtötilanteestanne ennen laatujärjestelmän rakentamista:

  • Miten toimintaa mitataan tällä hetkellä?
  • Onko prosesseja jo kuvattu? Jos on, niin missä kuvaukset sijaitsevat?
  • Paljonko dokumentaatiota, kuten ohjeita ja muita asiakirjoja on jo olemassa?
  • Onko aineisto ajantasaista? Kuinka paljon joudutaan päivittämään?
  • Löytyykö sisäisten auditointien toteuttamiseen osaajia ja käytäntöjä?
  • Käsitelläänkö riskejä eli uhkia ja mahdollisuuksia järjestelmällisesti?

4. Tunnistakaa ja määritelkää kuka ja millaisissa tilanteissa laatujärjestelmää käytetään

  • Kuka järjestelmää käyttää? Koko organisaatio vai osa henkilöstöstä?
  • Miten ja missä tilanteissa laatujärjestelmään dokumentoitua arjen työtä ohjaavaa tietoa käytetään?
  • Muiden järjestelmien rooli suhteessa laatujärjestelmään? Esimerkiksi CRM ja toiminnanohjausjärjestelmä.
  • Halutaanko henkilöstölle viestiä suoraan järjestelmästä?

5. Määritelkää, mitkä asiat haluatte hoitaa laatujärjestelmällä

Määritelkää, mitkä asiat toteutatte laatujärjestelmällä ja mitkä asiat hoituu toisilla järjestelmillä:

  • Tietojen rajaus (asiakastiedot CRM:ssä, taloustiedot ERP:ssä…jne)
  • Prosessien kuvaaminen ja kehittäminen.
  • Dokumenttienhallinta.
  • Auditointihavainnot, reklamaatiot, aloitetoiminta, läheltä piti -tilanteet jne.
  • Riskien tunnistaminen ja hallinta.

Kiinnostaako laadunhallintajärjestelmän rakentaminen? Suosittelen sinulle näitä sisältöjä:

👉 Mitä laadunhallinta on IMS-ohjelmistolla? | blogi + webinaari
👉 Miten rakentaa organisaation laatujärjestelmä? | blogi
👉 Tavoitteena sertifioitu laatujärjestelmä | blogi

Kirjoittaja

Liittyvät materiaalit