Blogi
5 vinkkiä laatujärjestelmän rakentajalle
Tähän blogiin olemme keränneet 5 vinkkiä laadunhallintajärjestelmän rakentajalle:
1. Aseta tavoite laatujärjestelmälle
Tavoitteenasi voi olla esimerkiksi:
- Prosessilähtöisen toiminnan hyödyntäminen.
- Dokumenttien parempi löydettävyys ja yhtenäinen hallinta.
- Toiminnan läpinäkyvyyden kasvattaminen.
- Auditointihavaintojen ja palautteiden hyödyntämistä tietopohjaisessa päätöksenteossa.
- Laatustandardien (esimerkiksi ISO 9001:2015) vaatimusten täyttäminen.
2. Resurssoi laatujärjestelmän rakentaminen
- Kuka omistaa projektin?
- Keitä projektiin osallistuu? Prosessien omistajat? Muut päätöksentekijät? Organisaation johdon rooli?
- Kuinka paljon aikaa tulee varata projektiin osallistuvilta henkilöiltä?
- Kuinka paljon projektiin osallistuvia tulee kouluttaa aiheen tiimoilta – susbstanssi ja järjestelmän käyttö?
- Mikä on projektin tavoitteellinen kesto?
- Muista myös järjestelmän ylläpito – laatujärjestelmä vaatii jatkuvaa parantamista ja systemaattista tekemistä.
3. Lähtötilanteen ymmärtäminen – pyri luomaan kuva lähtötilanteestanne ennen laatujärjestelmän rakentamista:
- Miten toimintaa mitataan tällä hetkellä?
- Onko prosesseja jo kuvattu? Jos on, niin missä kuvaukset sijaitsevat?
- Paljonko dokumentaatiota, kuten ohjeita ja muita asiakirjoja on jo olemassa?
- Onko aineisto ajantasaista? Kuinka paljon joudutaan päivittämään?
- Löytyykö sisäisten auditointien toteuttamiseen osaajia ja käytäntöjä?
- Käsitelläänkö riskejä eli uhkia ja mahdollisuuksia järjestelmällisesti?
4. Tunnistakaa ja määritelkää kuka ja millaisissa tilanteissa laatujärjestelmää käytetään
- Kuka järjestelmää käyttää? Koko organisaatio vai osa henkilöstöstä?
- Miten ja missä tilanteissa laatujärjestelmään dokumentoitua arjen työtä ohjaavaa tietoa käytetään?
- Muiden järjestelmien rooli suhteessa laatujärjestelmään? Esimerkiksi CRM ja toiminnanohjausjärjestelmä.
- Halutaanko henkilöstölle viestiä suoraan järjestelmästä?
5. Määritelkää, mitkä asiat haluatte hoitaa laatujärjestelmällä
Määritelkää, mitkä asiat toteutatte laatujärjestelmällä ja mitkä asiat hoituu toisilla järjestelmillä:
- Tietojen rajaus (asiakastiedot CRM:ssä, taloustiedot ERP:ssä…jne)
- Prosessien kuvaaminen ja kehittäminen.
- Dokumenttienhallinta.
- Auditointihavainnot, reklamaatiot, aloitetoiminta, läheltä piti -tilanteet jne.
- Riskien tunnistaminen ja hallinta.
Kiinnostaako laadunhallintajärjestelmän rakentaminen? Suosittelen sinulle näitä sisältöjä:
👉 Mitä laadunhallinta on IMS-ohjelmistolla? | blogi + webinaari
👉 Miten rakentaa organisaation laatujärjestelmä? | blogi
👉 Tavoitteena sertifioitu laatujärjestelmä | blogi