Veikkaus
Kokonaisarkkitehtuurin hallintaan tarvitaan työkaluja ja ymmärrystä asioista – mitä kannattaa kuvata ja millä tavoin
Uusi Veikkaus syntyi, kun Veikkaus, RAY ja Fintoto yhdistyivät yhdeksi, Veikkaus-brändin alla toimivaksi yritykseksi. Rahapelipalveluja tuotetaan yli 2000 ihmisen ja noin 400 järjestelmän voimin. Yhteinen ymmärrys asioista varmistetaan toimivalla kokonaisarkkitehtuurilla, jonka varmistamisessa Veikkausta auttavat Arterin asiantuntijat ja ARC-työkalu.
Veikkauksen Head of Enterprise Architecture Timo Kaaretsalo tutustui Arteriin ja ARC-työkaluun jo vuosia sitten työskennellessään vielä RAY:n kokonaisarkkitehtuurin parissa. Hyväksi havaitut käytänteet ja työkalu otettiin yhdistymisen myötä koko Veikkauksen käyttöön.
ARC hankittiin alun perin RAY:n kokonaisarkkitehtuurin hallintaan. Nyt, kun tuli isoja muutoksia, mietimme, millä välineellä hallinnoisimme integraatioprojektia kokonaisuudessaan. ARC oli todettu hyväksi työkaluksi, joten otimme sen käyttöön koko Veikkauksessa, Kaaretsalo kertoo.
Ymmärrys kokonaisuudesta heijastuu parempana asiakaskokemuksena
Yksi Veikkauksen toiminnan tärkeimmistä kulmakivistä on asiakastyytyväisyys. Yritys pyrkii tarjoamaan vastuullisesti sekä viihdyttäviä ja monipuolisia pelejä että työkaluja oman pelaamisen hallintaan. Tämän kokonaisuuden kehittämiseen tarvitaan kokonaisarkkitehtuuria.
Kokonaisarkkitehtuurityön tavoitteena on saada yhteinen ymmärrys siitä, mitä talossa tehdään ja millä tasolla. Se kertoo, miten järjestelmät, palvelut ja työkokonaisuudet liittyvät toisiinsa. Arkkitehtuuri on yhteinen tapa kuvata ne asiat, jotka auttavat meitä saavuttamaan tavoitteet ja tuomaan lisäarvoa asiakkaillemme, Kaaretsalo toteaa.
Yhteistyö Arterin kanssa on tiivistynyt jatkuvasti
ARC-työkalun lisäksi Veikkaus hyödyntää Arterin kokonaisarkkitehtuuriosaamista laajemminkin. Yhteistyö pitää sisällään säännöllisiä asiantuntijatapaamisia, joiden tavoitteena on tukea Veikkausta niissä päätöksissä, mitä asioita työkalussa kannattaisi kuvata.
Arter on vastannut hyvin meidän tarpeisiimme. Olemme tehneet ylläpitosopimuksen, johon liittyy kaksi konsulttipäivää kuukaudessa. Konsultit ovat olleet hyvin asiantuntevia ja olemme saaneet todella hyvää tietoa siitä, miten asioita kannattaa kuvata ja miten niitä kannattaa lähteä viemään työkaluun, Kaaretsalo kiittelee.
Totta kai siinä on syntynyt tuntemusta myös Arterin väelle siitä, miten me toimimme ja mitä osa-alueita kannattaa huomioida. ARC-työkalussa on paljon valmiita malleja asioiden kuvaamiseen, ja yhteistyö on auttanut meitä valitsemaan oikeat mallit.
Oma asiakaskokemukseni Arterin kanssa on ollut todella miellyttävä. Heidän kanssaan on helppo toimia ja heidän toimintansa on joustavaa. Arterin ja ARC:n ansiosta tiedämme nyt, mitä järjestelmiä meillä käytetään, mikä niiden elinkaari on ja millaisia palveluja niiden avulla tuotetaan, Kaaretsalo päättää.