Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Skip to content

Johtamisen rooli toimintajärjestelmän menestyksessä

Toimintajärjestelmällä on suora vaikutus organisaation tehokkuuteen, laatuun ja kilpailukykyyn 

Toimintajärjestelmä on organisaation toiminnan perusta ja sillä on suora vaikutus organisaation tehokkuuteen, laatuun ja kilpailukykyyn .

Organisaatiosi ylimmällä johdolla on keskeinen rooli näiden järjestelmien onnistuneessa rakentamisessa ja ylläpidossa:

  • Rakentamisen yhteydessä on pidettävä huolta kattavan rakenteen lisäksi myös siitä, että luotte edellytykset toimintajärjestelmän ajan tasalla pitämiselle. Vain sillä tavoin toiminta- tai laatujärjestelmä tukee organisaation jatkuvaa kehitystä.
  • Jo suunnittelu- ja rakentamisvaiheessa kannattaa siis olla tarkkana sen kanssa, miten roolit ja vastuut mahdollistavat järjestelmän ylläpidon. 

Pidin aiheesta webinaarin 12.11.2024 voit katsoa webinaaritallenteen alta tai jatkaa blogin lukemista tallenteen alapuolelta. 

Toimintajärjestelmän keskeisiä tavoitteita 

  • Ennaltaehkäistä ongelmia jatkuvan parantamisen periaatteella. 
  • Auttaa organisaatiota onnistumaan perustehtävässään. 
  • Vastata keskeisten sidosryhmien odotuksiin ja vaatimuksiin. 
  • Oma valvonta (viranomaiset). 
  • Laadukas ja luotettava palvelu ja asiointi (asiakkaat). 
  • Reklamaatiotilanteiden hoito (asiakkaat). 
  • Raportointi (omistajat). 
  • Työssä onnistuminen ja turvallisuus (henkilöstö). 
  • Sopimusten noudattaminen (alihankkijat ja toimittajat). 
  • Tukea johdon valitsemia periaatteita ja linjauksia. 
  • Varmistaa tuloksentekokyky ja jatkuvuus. 

Johdon rooli toimintajärjestelmän rakentamisessa, ylläpidossa ja kehittämisessä 

3 käytännön vinkkiä johdolle 

  1. Toimintajärjestelmän keskeinen tehtävä on tukea strategisten tavoitteiden saavuttamista: 
  • Pidä huolta tasoista = periaatteet – rakenteet – prosessit –sisältö. 
  • Ole johdonmukainen käsitteissä.
  • Varmista punainen lanka kaikessa – älä jätä mitään osa-aluetta yksinäiseksi saarekkeeksi. 

2. Toimintajärjestelmän on tuotettava arvoa henkilöstölle, asiakkaille ja johdolle itselleen:

  • Kuvaa asiat järkevällä ja tarkoituksenmukaisella tavalla. 
  • Huolehdi, että tieto on saavutettavissa helposti ja se on ajan tasalla – siivoaminen on yhtä tärkeää kuin uuden luominen. 

3. Hyvin rakennettu ja hoidettu toimintajärjestelmä on muutosjohtamisen tuki ja turva:

  • Huolehdi, että muutos päivittyy oikeaan paikkaan – versioiden hallinta ja jatkuva parantaminen on työtä, jolle on varattava aikaa siinä missä muillekin tehtäville. 
  • Hahmota muutoksessa mitä olette muuttamassa.
  • Älä anna periksi, keskustele, auta ja ohjaa eteenpäin – ilman konsensusta rakenne leviää nopeasti uusien innostuksen kohteiden myötä.