Blogi

Kokonaisarkkitehtuurin hyödyt isoissa ja pienissä yrityksissä

Kokonaisarkkitehtuuri ei ole vain suuryritysten hallinnollinen työkalu. Sen tarjoama tuki johdonmukaiselle työlle ja kyky yhdistää strategia operatiiviseen toimintaan ovat hyödyllisiä kaikenkokoisille yrityksille.

Tässä blogissa tarkastelemme, kuinka eri yritykset – pienistä startup-yrityksistä suuriin organisaatioihin – voivat hyödyntää kokonaisarkkitehtuuria eri tilanteissa.

Pieni IT-startup ja kasvun hallinta

Pieni IT-startup on kasvanut nopeasti ja lisää työntekijöitään kuukausittain. Kasvun mukana tulee tarve järjestelmien skaalaamiselle, mutta yrityksessä on ollut taipumus tehdä päätöksiä ad hoc -tyylillä. Tämä on johtanut siihen, että järjestelmäympäristö on fragmentoitunut ja eri osastot käyttävät eri työkaluja.

Kokonaisarkkitehtuurin rooli startup-yrityksessä:

Kokonaisarkkitehtuuri auttaa startupia määrittämään yhteiset tavat sille, mitä järjestelmiä hyödynnetään missäkin, miten mahdollisia riskeja hallinnoidaan ja miten järjestelmien elinkaarta tai tietoturvallista käyttöä hallitaan.

Tämä ei tarkoita monimutkaisen byrokratian luomista, vaan kokonaisuuksien kuvaamista, jotta yrityksellä olisi edellytykset luoda yhteiset toimintavat. Lisäksi toiminnan kuvaaminen luo edellytykset myös päällekkäisen tekemisen vähentämiselle.

Hyödyntämällä kokonaisarkkitehtuuria yritys pystyy valitsemaan ne teknologiat, jotka ovat yhteensopivia sen toimintaan ja tukevat yrityksen kasvustrategiaa.

Pieni konsulttiyritys ja palvelujen skaalautuminen

Toisena esimerkkinä on pieni konsulttiyritys, joka haluaa laajentua uusille markkinoille. Yrityksen nykyiset prosessit ovat kuitenkin pitkälti manuaalisia, ja skaalaaminen suuremmalle asiakaskunnalle tuntuu mahdottomalta ilman huomattavaa lisäresurssien käyttöä.

Kokonaisarkkitehtuurin rooli:

Tässä tilanteessa kokonaisarkkitehtuuri auttaa konsulttiyritystä suunnittelemaan toimintansa kehittämistä. Arkkitehtuurikuvauksien avulla yritys voi kartoittaa nykyiset prosessinsa ja tunnistaa kohdat, joissa teknologian hyödyntäminen voisi parantaa tehokkuutta.

Kokonaisarkkitehtuurin hyödyntäminen helpottaa liiketoiminnan muutoksien suunnittelua, sillä arkkitehtuurikuvauksien avulla päätöksiä tekevät henkilöt ymmärtävät liiketoiminnan eri osien välistä verkostoa, vaikutus- ja riippuvuussuhteita. Mikäli yhteinen ymmärrys liiketoiminnan nykytilasta uupuu, kehitystyötä on haastavaa tehdä.

Keskisuuri vähittäiskauppa ja asiakaskokemuksen parantaminen

Keskisuuri vähittäiskauppa haluaa parantaa asiakaskokemustaan niin verkkokaupassa kuin fyysisissä myymälöissään. Tällä hetkellä eri kanavat toimivat erillään toisistaan ja niissä hyödynnetään eri tietojärjestelmiä, mikä johtaa siihen, että asiakas ei saa yhtenäistä palvelua ja samaa tietoa tulee syöttää moneen eri paikkaan.

Kokonaisarkkitehtuurin rooli:

Kokonaisarkkitehtuurin ja arkkitehtuurikuvauksien avulla vähittäiskauppa voi suunnitella, miten se voi yhdistää asiakaspalvelukanavat saumattomaksi kokonaisuudeksi tiedon liikkumisen ja tietojärjestelmien osalta.

Arkkitehtuurikuvaukset auttavat yritystä muutoksen suunnittelussa ja toteutuksessa, sillä toiminnan kuvauksien avulla päätöksiä tekevillä henkilöillä on samat lähtötiedot nykyisestä toiminnasta ja ymmärrys toiminnan vaikutus- ja riippuvuussuhteista eli käytännössä yrityksellä on parempi ymmärrys siitä, miten jonkin järjestelmän käyttöönotto tai käytöstä luopuminen vaikuttaa asiakkaalle tuotettavaan palveluun ja arjen toimintoihin.

Suuri finanssialan yritys ja sääntelyn noudattaminen

Suuri finanssialan yritys toimii tiukasti säädellyllä alalla, jossa vaatimukset muuttuvat tasaisesti. Yrityksessä on haasteita viedä sääntelyyn liittyvät muutokset osaksi arjen tekemistä.

Kokonaisarkkitehtuurin rooli:

Kokonaisarkkitehtuurin avulla yritys voi suunnitella tarvittavia muutoksia ja ymmärtää, mitkä ovat yrityksen kyvykkyydet tuottaa mahdollinen muutos toiminnassaan.

Eli esimerkiksi millaisia ominaisuuksia tietojärjestelmien tulee tarjota, millaiset fasiliteetit tulee tarjota työntekijöille, mitä osaamista työntekijöillä tulee olla tai millaisia palveluntarjoajia yrityksen tulisi hyödyntää, jotta sillä on kyvykkyydet toimia ulkoisten vaatimuksien ja strategiansa mukaisesti.

Arkkitehtuurikuvauksien avulla yritys pystyy reagoimaan nopeammin uusiin vaatimuksiin ja mukauttamaan järjestelmiään ja toimintojaan niiden mukaisesti verrattuna tilanteeseen, jossa yritys ei ole dokumentoinut toimintaansa.

Kokonaisarkkitehtuuri on hyödyllinen työkalu niin pienille kuin suurille yrityksille

  • Kokonaisarkkitehtuuria voi lähestyä siitä näkökulmasta, että se on työkalu, joka auttaa yrityksiä hallitsemaan monimutkaisia kokonaisuuksia ja parantamaan liiketoiminnan tehokkuutta.
  • Arkkitehtuurikuvauksien avulla yrityksissä ymmärretään paremmin liiketoiminnan eri osien välistä verkostoa, vaikutus- ja riippuvuussuhteita, minkä ansiosta monimutkaisia kokonaisuuksia on helppo ymmärtää, kehittää ja johtaa.
  • Muun muassa näiden esimerkkien kautta kokonaisarkkitehtuurin hyödyntäminen on suositeltavaa kaikille yrityksille.

Lue lisää aiheesta:

👉 Mitä kokonaisarkkitehtuurin viitekehyksiä on olemassa? | blogi
👉 Mistä liikkeelle kokonaisarkkitehtuuri kuvauksissa?blogi
👉 Tietojärjestelmäsalkku – 5 vaihetta sen rakentamiseen ja ylläpitoon | blogi

Kirjoittaja

Liittyvät materiaalit