QF-koulutukset
Laajenna laatujärjestelmää kohti laatujohtamisen (TQM, Total Quality Management) periaatteita
Kysy lisääOppimismenetelmät
Koulutus on yksipäiväinen ja koostuu alustavista luennoista, käytännön esimerkeistä ja organisaatiokohtaisista syventävistä pohdinnoista.
Koulutuspäivän päätteeksi osoitetaan selvästi, miten osallistujat voivat jatkaa tästä. Kurssilaiset saavat tuhdin paketin erilaisia malleja, työkaluja, työpohjia ja välineitä organisaatiokohtaisen kehittämisen tueksi.
Miksi osallistua?
- Perehdyt Total Quality Management (TQM) ajattelun viimeisimpiin periaatteisiin, joiden avulla voit laajentaa organisaationne laadunhallinta- tai toimintajärjestelmää kokonaisvaltaisemmaksi
- Lisäät järjestelmien kykyä saavuttaa johdon määrittelemät halutut tulokset
- Perehdyt TQM-ajattelun laajennettuun laatukäsitteeseen ja asiakaskeskeisyyteen
- Pääset oppimaan TQM-ajattelun johtajuusnäkemyksestä, tavoiteasetannasta, laatukulttuuriajatuksista, jatkuvan parantamisen näkemyksestä sekä henkilöstön osallistamisesta
Aikataulu
9:00
Avaus ja koulutuksen tavoitteet
- Esittäytyminen
- Ohjelma
- Tavoitteet
Total Quality Management
- Total Quality Management käsite ja historiaa
- Laatukäsite Total Quality Management-ajattelussa
- TQM-gurujen keskeisimpiä teesejä laadukkaan johtamisen piirteistä
- TQM-ajattelun ja ISO 9001:2015 näkökulman merkittävimmät erot
- Laatukulttuurin piirteitä, jotka tukevat kokonaisvaltaista toimintajärjestelmien hallintaa ja tuloskuntoa
- Mikromanageerauksesta kohti kokonaisvaltaista systeemien johtamista
Alustukset, keskustelut, pienharjoitteet
11:30
Lounas
12:15
TQM-näkemyksiä
- TQM ja asiakaskeskeisyys
- TQM-näkemys tavoitteiden asettamisesta, kytkennästä strategiaan ja jalkauttamisesta aina henkilökohtaiselle tasolle ml. tavoiteasetannan menetelmäesimerkkejä
- Prosessijohtamisen avainasioita TQM-ajattelussa – tiivistelmä
- TQM-näkemyksiä henkilöstön roolista, osallistamisesta, aktivoinnista, osaamisen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittämisestä, innostamisesta,palkitsemisesta, itseohjautuvuuden lisäämisestä, asenteiden ja ilmapiirinkehittämisestä (ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001, ISO 45001 ovat tässä näkökulmassa varsin rajoittuneita)
Alustukset, keskustelut, pienharjoitteet
14:00
Kahvi
TQM: sidosryhmät ja painotukset jatkuvassa parantamisessa
- Toimittaja- ja asiakaskumppanuuden vahva rooli TQM-ajattelussa
- Kumppanuuden avainasiat ja hyödyt organisaation toiminnassa
- Kumppanuuden mittaaminen ja arviointi
- Kumppanuuden kypsyysasteikot
- TQM-ajattelun painotukset jatkuvassa parantamisessa
- Jatkuvan parantamisen työkaluja (Ongelmanratkaisu, Kaizen, Kata, benchmarkkaus, leanin hukka- ja arvoanalyysit, laatutyökalut, six sigma, toc…) – tiivistelmä
Päivän yhteenveto ja keskustelua
- Miten jatkaa tästä?
16:00
Koulutuksen päätös
Opettajat
Varaa oma koulutuspäivä organisaatioosi
Ota yhteyttä ja räätälöidään organisaationne tarpeisiin soveltuva koulutuskokonaisuus!