QF-koulutukset
Laatukulttuurin juurruttaminen – jatkuva parantaminen
Laadunhallinta osaksi yrityksen kulttuuria
Laadunhallintajärjestelmät ovat olleet vuodesta 1988 alkaen 30 vuotta monien organisaatioiden käytössä, mutta missä ovat suomalaisen kilpailukyvyn näytöt?
Yllättävän usein auditoija ja kouluttaja törmäävät vielä 2020-luvulla organisaatioissa sähläämiseen, tulipalojen sammuttamiseen, kyynistyneisiin operatiivisen arjen puurtajiin ja toistuviin ongelmiin. Standardien termi jatkuva parantaminen on kyllä esillä dokumenteissa, mutta jostain syystä jatkuvan parantamisen henki ei ole muuttunut itseohjautuvaksi toiminnaksi. Mikä avuksi? Tämä koulutus on kaikille, jotka ovat kiinnostuneita tavoitteellisesta, innostavasta ja itseohjautuvasta toiminnasta, mittaamisesta ja organisaation jatkuvasta kehittämisestä.
Laatukulttuurin juurruttaminen – jatkuva parantaminen -koulutuksessa opit:
- Ymmärtämään johdon vastuusta organisaation kehittämisen, ilmapiirin ja jatkuvan parantamisen mahdollistamisen kulmakivenä
- Johdon ja henkilöstön roolista tavoitteellisen toiminnan, suorituskyvyn mittaamisen ja jatkuvan parantamisen prosessien generaattorina
- Luomaan tehokkaan johdon ja henkilöstön yhteistyön toimintamallin
- Perehdyt eri työkaluihin jatkuvassa kehittämisessä
- Pääset vaihtamaan kokemuksia ja näkemyksiä
Oppimismenetelmät
- Koulutus on yksipäiväinen ja koostuu alustavista luennoista, käytännön esimerkeistä ja syventävistä ryhmätyöpohdinnoista. Koulutusta edeltää orientoiva ennakkotehtävä, joka pohjustaa koulutuspäivän antia. Koulutuspäivän päätteeksi osoitetaan selvästi, miten osallistujat voivat jatkaa tästä.
- Kurssilaiset saavat tuhdin paketin erilaisia malleja, työkaluja, työpohjia ja välineitä organisaatiokohtaisen kehittämisen tueksi.
Tämä koulutus ei löydy tällä hetkellä koulutuskalenteristamme. Halutessasi voit:
- Tilata Arterin uutiskirjeen, niin kuulet ensimmäisten joukossa kun avoin koulutus toteutuu
- Pyytää tarjouksen organisaatiokohtaisesta koulutuksesta ottamalla yhteyttä koulutuspäällikkö Tiina Riuttaan tiina.riutta@arter.fi
Aikataulu
- Esittäytyminen
- Ohjelma
- Tavoitteet
- Laatu, laadunhallinta, laatukultuuri – miten eri lähteet määrittelevät ko käsitteitä
- Johtaminen ja johtajuus kulttuurin luomisessa ja kehittämisessä
- Valmentava ja kannustava esimiestyö omatoimisuuden tukemisessa
- Henkilöstön luottamuksen vahvistaminen ja arvostuksen tunteen kokeminen
- Tavoitteiden juurruttaminen dialoogin kautta, kaikki tietävät mitä tahdotaan
Alustukset, keskustelut ja ryhmätyöharjoitteet
- Itseohjautuvuuden mahdollistaminen yksilö- ja tiimitasolla
- Ongelmanratkaisutaidot osana niin johdon kuin asiantuntijoiden työtä
- Pienten kokeilujen avulla oman vaikutuskyvyn vahvistaminen (ns Toyota Katametodi)
- Kokemusten ja osaamisen jakaminen yhdessä kehittymisessä
Alustukset, keskustelut ja ryhmätyöharjoitteet
- Lähtötilanteen arviointi ja kyselymallit
- Toimivan laatukulttuurin piirteitä
- Laatukultuurin mittaaminen kyselyjä, haastatteluja ja havainnointia käyttäen
- Miten jatkaa ja kehittää laadukasta johdon ja henkilöstön yhteistyötä
Alustukset, keskustelut ja ryhmätyöharjoitteet
- Miten jatkaa tästä?
Opettajat
Varaa oma koulutuspäivä organisaatioosi
Ota yhteyttä ja räätälöidään organisaationne tarpeisiin soveltuva koulutuskokonaisuus!