QF-koulutukset
Liiketoiminnan tuloksellisuutta edistävä auditointi
Kysy lisääMaailmalla on nousussa lean-tyyppinen ajattelu auditoinneista lisäarvon tuottajana, niin asiakkaille kuin omalle organisaatiolle, keskittymällä niin sanottuun liiketoimintalähtöiseen auditointiin (business approach auditing), jonka tarkoituksena on edistää liiketoiminnan tuloksellisuutta.
Sisäisen auditoinnin aiemmat tulokset
Sisäistä auditointia on tehty sitten vuonna 1988 julkaistujen ISO 9001 ja 9004 -standardien käyttöönoton jälkeen massiivisessa määrin, arviolta noin yli 50 000 sisäistä auditointia vuodessa. Mutta missä ovat tulokset ja auditointikäytäntöjen benchmarkkaus, sekä menestystarinat siitä, kuinka liiketoimintaa on saatu kehitettyä auditointien avulla?
Syitä auditointien tuloksettomuuteen lienee monia:
- Johto on liikaa delegoinut auditointien suunnittelun laatu-, ympäristö- ja turvallisuusvastaaville.
- Auditoijien perehdyttämiseen liiketoiminnan periaatteisiin ei ole kovinkaan paljoa panostettu.
- Auditoijien esimiehet eivät katso auditointiin käytetyn ajan lisäämistä hyödyllisenä.
- Auditoitavien kohteiden valintaa tehdään perustelematta miksi ja mitä kohteita tulisi vuosittain auditoida.
- Auditointien kysymyslistat saattavat pysyä vuosia hyvin samanlaisina.
- Johdon kiinnostus ja kiitos on arvailun varassa.
Uusi liiketoimintalähtöinen auditointi tavoittelee auditointien valmistelua lisäarvonäkökulmasta
Liiketoimintalähtöisessä auditoinnissa tavoitellaan auditointien valmistelua lisäarvonäkökulmasta: miten ja mihin keskittymällä sisäinen auditointi tuottaa hyödyllisiä ja merkittäviä havaintoja asiakaslisäarvon kehittämiselle, riskien välttämiselle sekä oman organisaation tuottavuudelle?
Liiketoimintalähtöisessä auditoinnissa säilyy toki mukana vaatimustenmukaisuuselementti, mutta auditoinnin perussisältö suunnitellaan yhdessä johdon, prosessien omistajien ja auditoijien kanssa. Auditoinnin havainnot luokitellaan niiden merkittävyyden kannalta liiketoiminnalle ja asiakkaille.
Tässä koulutuksessa perehdyt auditointien sisällön suunnitteluun lisäarvoa tuottavasta näkökulmasta. Koulutus vastaa mm. kysymyksiin:
- Millä perusteilla prosesseja valitaan auditointikohteiksi?
- Millä eri tavoilla auditointi voidaan kohdistaa asiakkaille kriittisen tärkeisiin seikkoihin ja oman organisaation tavoitteiden toteuttamisedellytysten tutkintaan riskienhallintaa unohtamatta?
Lisäksi saat uusia ajattelutapoja ja työkaluja sisäisen auditoinnin arvostuksen ja hyödyllisyyden parantamiseksi organisaatiossa.
Kenelle?
Koulutus on tarkoitettu kaikille, joita kiinnostaa vuosia tehtyjen sisäisten auditointien kehittäminen. Koulutus sopii kokeneille auditoijille ja esimiehille, jotka ovat osallistuneet sisäisten auditointien peruskoulutukseen ja joiden auditointivalmiudet ovat hyvät. Koulutus antaa virikkeitä myös prosessien omistajille ja liiketoiminnan tulosvastuullisille.
Oppimismenetelmät
Koulutus koostuu luentotyyppisestä opetuksesta ja harjoitteista. Päivän aikana käydään vuorovaikutteista keskustelua ja tehdä käytäntöön soveltavia harjoitteita. Osallistujat saavat aineistona erilaisia malleja, työkaluja, työpohjia ja välineitä omien auditointiensa kehittämiseen.
Miksi osallistua?
- Saat uutta syventävää näkökulmaa auditoinnin vaiheisiin
- Opit hyödyntämään Lean-ideoita auditoinnissa
- Tunnet liiketoimintaa ja asiakkaiden kokemusta edistävät auditoinnin painopisteet
- Opit mitä prosesseja kannattaa auditoida ja mistä näkökulmasta
- Ymmärrät mitä auditoijat toivovat ja odottavat johdolta auditointeihin liittyen
- Saat eväitä tuloksellisuutta edistävän auditoinnin suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin
Aikataulu
- Esittäytyminen
- Koulutuspäivän ohjelma ja tavoitteet
- Auditointien painopisteiden käyttö kohteelle tehtävissä ennakkokyselyissä
- Strategian maastouttamisen auditointi
- Tasapainoisen tuloskortin syy – seurausperiaate auditoinnin ohjurina
- Liiketoimintaympäristön ulkoisten ja sisäisten haasteiden auditointi
- Prosessien riskien ja kehittämismahdollisuuksien auditointi
- Prosessien kapeikkojen tunnistamiseen ja kehittämiskohteiden pohdintaan kannustava auditointi
- Prosessien aikavarkaitten ja resursseja hukkaa luotaava auditointi
- Jatkuvan parantamisen edellytysten ja toimivuuden auditointi
- Poikkeamien, ongelmien ja reklamaatioiden juurisyiden selvittämisen auditointi
- ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 ja ISO 50001 avainkohtia sisäiseen auditointiin
- Auditoijien yhteistyö johdon ja prosessien omistajien kanssa auditoinnin tavoitteiden täsmentämiseksi
- Mitä auditoijat toivovat ja odottavat johdolta auditointeihin liittyen
- Ydinprosessien auditoinnin suunnittelutapoja
- Auditointitapoja syvällisten vastausten aktivointiin
- Auditointihavaintojen priorisointi peilaamalla liiketoiminnalle ja asiakkaille tärkeisiin odotuksiin ja vaatimuksiin
- Havaintojen raportointi ja ns. ”executive summary” ylimmälle johdolle
- Auditointiprosessin jatkuva kehittäminen
- Alustuksia, keskustelua ja muutama harjoite
Opettajat
Varaa oma koulutuspäivä organisaatioosi
Ota yhteyttä ja räätälöidään organisaationne tarpeisiin soveltuva koulutuskokonaisuus!