Blogi
Kuinka muutosjohtamisen voi visualisoida?
Muutoshallinnan tulee olla organisaation johtamista, viestintää ja yhdessä tekemistä vahvistava toiminto. Mitä paremmin organisaatio on luonut yhteiset toimintatavat, viestinnän ja riskienhallinnan tukemaan muutoksia, sen paremmat edellytykset sillä on muun muassa
- viedä kehityshankkeita kannattavasti eteenpäin,
- vastata muuttuneisiin asiakastarpeisiin sekä
- varautua yllättäviin toimintaympäristömuutoksiin.
Tyypillisesti emme voi ulkoisiin muutoksiin juurikaan vaikuttaa, joten on parempi tehdä omista toimintatavoista riittävän ketteriä, mukauttaa sisäiset muutostarpeet sekä parantaa viestintää yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.
Katso webinaari muutosjohtamisen visualisoimiseen alta. Blogi jatkuu webinaaritallenteen ala puolelta.
Muutos. Mikä se on? Mistä se tulee?
Muutoksen voi tiivistää muotoon: Siirrytään jostain tilasta toiseen, joko hallitusti tai hallitsemattomasti.
Muutoksen kohteet ja laajuus sekä vaikuttavuus vaihtelevat:
- Toimintaympäristö muuttuu.
- Sidosryhmien ja asiakkaiden vaatimukset, odotukset ja toiveet muuttuvat.
- Sisäiset kehitystarpeet/Jatkuva parantaminen.
- Muutos toimintatavoissa.
- Muutoksen kohde mm. toimipiste, organisaatio, tiimi, yksikkö.
Jokainen muutos tulee arvioida ja siihen tulee sovittaa tilanteeseen sopivat käytännöt.
Mistä onnistunut muutosjohtaminen koostuu?
Koska organisaatiot toimivat jatkuvasti muuttuvassa maailmassa, yhteisesti sovitut muutoksen hallintakeinot organisaatiossa ovat tärkeitä.
Näen, että onnistuneiden muutosten takana on kolme elementtiä, joista muutoksien vaikutuspiirissä olevien tulee olla tietoisia:
1️⃣ Tieto – Mitä ja miksi halutaan muuttaa?
2️⃣ Tahto – Mikä on muutoksen tavoite ja aikataulu?
3️⃣ Taito – Yhdessä sovitut toimintatavat kuinka muutos toteutetaan ja viestitään
Tietoisuus auttaa muutosvastarinnan ylittämisessä sekä edesauttaa muutostarpeen ymmärtämisessä ja sitä kautta hyväksynnässä, jolloin päästään toteuttamaan muutosta ja sitoutumaan siihen.
Muutosjohtamisen visualisointi
Seuraavaksi esittelen kolme mielestäni keskeistä mallia, joita soveltamalla pääset alkuun ja voit visualisoida muutosta omalle organisaatiolle. Organisaatiotarpeiden kautta voi pohtia täyttyvätkö esimerkiksi seuraavat muutoksen perustarpeet viestinnässä:
✅ Mitä ja miksi halutaan muuttaa?
✅ Mikä on muutoksen tavoite ja aikataulu?
✅ Ketkä ovat mukana tekemässä muutosta?
✅ Miten muutosta arvioidaan ja mitkä ovat muutoksen riskit?
Muutoskartta
Muutoskartta on kattava kokonaisuus, jossa valittujen osa-alueiden väliset yhteydet tulevat selkeästi esille. Esimerkkikuvassa tunnistetut toimintaympäristömuutokset ovat yhteydessä organisaation visioon, strategiaan, päämääriin, sekä keskeisiin mittareihin, kehityshankkeisiin ja riskeihin.
Tiekartta
Tavoitekeskeiseen ja muutoskarttaa pienemmän muutoksen visualisointiin sopii tiekarttamainen (Roadmap) lähestymistapa. Tällöin kehitettävien osa-alueiden kytkökset toisiinsa sekä kehittämishankkeiden aikajana korostuvat.
Muutosmatka
Pitkien ja useampia kehitysvaiheita sisältävien muutosten visualisointiin sopii muutosmatkan kuvaaminen. Näin pystytään viestittämään ja palastelemaan tuleva muutos sopiviin välivaiheisiin, jolloin voidaan korostaa nykytilan ja tahtotilan eroja, sekä nostaa kehitysaskeleet ja niiden välitavoitteet esille.