Blogi
Laadunhallinnan tulevaisuus
Pidimme lokakuussa 2023 Laadunhallinnan tulevaisuus -webinaarin, jossa pohdimme laadunhallinnan tulevaisuutta Laatu 2023 -seminaarissa läpikäytyihin teemoihin liittyen. Teemoja olivat laatu, vastuullisuus, jatkuvuus ja kestävä kehitys. Katso tallenne alta tai lue aiheen tiivistävä blogiteksti tallenteen alapuolelta.
Laadunhallinnan perusteet ISO 9001:2015 mukaan liittyvät seuraaviin kokonaisuuksiin
- Asiakaskeskeisyys
- Johtajuus
- Ihmisten täysipainoinen osallistuminen
- Prosessimainen toimintamalli
- Parantaminen
- Näyttöön perustuva päätöksenteko
- Suhteiden hallinta
Tältä laadunhallinta näytti ennen
- Asiakaskeskeisyys – harjoiteltiin kysymään ovatko asiakkaat tyytyväisiä.
- Johtajuus – laadunhallinta delegoitiin “jonnekin” ja pitkään laadunhallinta nähtiin vain tuotteen ja sen valmistamisen laatuna.
- Ihmisten täysipainoinen osallistuminen – oli esillä, mutta aiheutti väärinymmärryksiä.
- Prosessimainen toimintamalli – kaikki piti kuvata ja vielä uimaradoilla, kartat ja välitasot unohtuivat ja usein toimintaa kuvattiin liian tarkalle tasolle.
- Parantaminen – jatkuvaa parantamista tehtiin hyvin vuositasolla, esimerkiksi auditointeja ja johdonkatselmuksia, mutta muussa tekemisessä jatkuvaa parantamista ei toteutunut.
- Näyttöön perustuva päätöksenteko – oli “tosiasioihin perustavaa päätöksentekoa”, silti mittareita ei ollut.
- Suhteiden hallinta – tapahtui kabineteissa ja oli joissain organisaatioissa jopa salaista.
Tältä laadunhallinta näyttää tänään
Asiakaskeskeisyys:
- tiedetään tyytyväisyys tarkalle tasolle ryhmiteltynä,
- osataan ennustaa käyttäytymistä
- ja asiakkaita osallistetaan kehittämiseen.
Johtajuus:
- vaaditaan enemmän näyttöä laatujärjestelmän ylläpidon näkökulmasta,
- riskiperusteisesta ajattelusta haetaan tukea suunnitteluun, toimintaan, arviointiin ja kehittämiseen.
Ihmisten täysipainoinen osallistuminen:
- puhutaan jopa itseohjautuvista tiimeistä
- ja kehittämistä tekevät tekijät itse.
Prosessimainen toimintamalli:
- työketjujen sujuvoittamista tehdään kaikkialla,
- kuvaustavat ovat monipuolistuneet ja vain kriittinen ja tärkeä kuvataan tarkasti,
- prosessimaiseen toimintamalliin kuuluvat myös tuotteet ja palvelut.
Parantaminen:
- korjaavat toimenpiteet, projektit, hankkeet –jako toimii erinomaisesti,
- arvioinnit ja auditoinnit järkevässä käytössä / parantamisesta on näyttöä runsaasti.
Näyttöön perustuva päätöksenteko:
- data, tieto, tietämys – tietoa ja dataa on ja sitä kerätään systemaattisesti.
Suhteiden hallinta:
- Kattaa kaikki 5 tärkeintä sidosryhmää luontevasti – asiakkaat, henkilöstö, omistaja, viranomaiset sekä alihankkijat ja kumppanit.
- Tärkeää on tunnistaa ja hallita organisaatiolle ne tärkeimmät sidosryhmät.
Miltä laadunhallinta näyttää tulevaisuudessa?
Alla ajatuksia ja näkemyksiä siitä, mihin suuntaan laadunhallinan tulisi mennä.
Asiakaskeskeisyys:
- segmentoinnit ja ryhmittelyt syvenevät entisestään,
- asiakkaiden käyttäytymiseen halutaan vaikuttaa ja
- kehittäminen on ulkoistettu asiakkaille.
Johtajuus:
- vaaditaan enemmän itseltämme ja arvioidaan johtamista useilla tavoilla,
- johtamisessa riskiperusteinen ajattelu ja turvallisuus korostuu entisestään.
Ihmisten täysipainoinen osallistuminen:
- ei edellytä samassa paikassa olemista,
- kehittämistä tekevät tekijät itse – mallit, koulutukset ja työvälineet kehittyvät ja ohjaavat paremmin,
- vuorovaikutuksen merkitys ja vuorovaikutustaidot korostuvat.
Prosessimainen toimintamalli:
- työketjujen sujuvoittamisesta siirrytään johonkin seuraavaan vaiheeseen,
- kuvaus-, arviointi- ja kehittämistyökaluja kehitetään entistä helpommiksi ja vain kriittinen ja tärkeä kuvataan
- tarkasti tai arvioidaan usein.
Parantaminen:
- korjaavat toimenpiteet, projektit, hankkeet –rakenne pysyy ainakin laatujärjestelmissä,
- arvioinnit ja auditoinnit järkevässä käytössä – joskus vähemmän voi olla enemmän
- lisäksi ketterä kehittäminen on “normaali” tapa.
Näyttöön perustuva päätöksenteko:
- data, tieto, tietämys – analytiikka kehittyy, lukutaito kehittyy, vaikutusten ymmärtäminen kehittyy.
Suhteiden hallinta:
- sidosryhmäajattelusta siirrytään ekosysteemiajatteluun, toimijoiden lisäksi mallinnetaan suhteita ja arvioidaan niihin liittyviä riskejä.
Tältä näyttävät tulevaisuuden laadunhallinnan periaatteet
- Tiedolla johtaminen – Sisältää tietourvan ja riskienhallinnan. Meidän jokaisen työssä on niin sanottu aarrearkku, mikä on se missä ja miten tietoa säilytetään ja miten vanhentunutta tietoa poistetaan.
- Johtamisen kehittäminen ja jatkuvuuden turvaaminen – mitä toimepntietä tehdään arjessa, jotta toiminnan jatkuvuus voidaan turvata.
- Osaamisesta ja työturvallisuudesta huolehtiminen – yksilöiden osaamisen kehittäminen ja organisaatiokulttuurin kehittäminen.
- Asiakkaiden tarpeiden ja kehitysvaiheiden ymmärtäminen.
- Yhtenäisen asiakas- ja brändikokemuksen varmistaminen koko suhteen ajan.
- Tietoturvan jatkuva vahvistaminen.
- Kannattavuuden ja kasvun seuranta – riippumatta siitä kuuluuko organisaatio julkituiseen tai yksityiseen sektoriin, kumpaakin on hyvä seurata tarkalla tasolla, jotta toinen ei kärsi toisen vuoksi.
- Ekosysteemin toimijoiden suhteiden arviointi ja hallinta (vastuullisuus, riskit, vaatimukset).
Suosittelemme sinulle näitä sisältöjä:
👉 Tulevaisuuden erinomaisuus tehdään ymmärtämällä ekosysteemin toimijoiden vaikutukset toisiinsa | blogi
👉 ISO 9001:2015 -standardi osana arkea – Kehittämisideoita organisaation laadunhallintaan | blogi
👉 Näin hyödynnät ISO 14001 -standardia vastuullisuuden kehittämisessä | blogi