Molempien tehokkuusnäkökulmien samanaikainen toteutuminen ei ole mahdollista. Asiakkaan näkökulmasta virtaustehokas toimintamalli tarjoaa nopeaa palvelua oikeassa hetkessä. Yrityksen kannalta resurssitehokkuus taas edustaa alentuneita kustannuksia ja sen onkin perinteisesti katsottu olevan ensisijaisesti tavoiteltavaa. Resurssitehokkuuden tavoittelu voi kuitenkin johtaa tehokkuusparadoksiin.
Tehokkuusparadoksi on todellinen
”Resurssien entistä tehokkaampaan hyödyntämiseen keskittyminen lisää työmäärää.”
– Modig & Åhlström
Pitkät läpimenoajat eivät aiheuta vain negatiivisia asiakaskokemuksia, vaan ne aiheuttavat myös lisätyötä organisaatiossa. Mitä pidempään tarpeet ovat tyydyttämättöminä, sitä enemmän lisätarpeita syntyy – mikä johtaa kasvaneeseen työtarpeeseen. Monen asian samanaikaisen työstäminen vaikeuttaa kokonaisuuden hallintaa ja johtaa tehokkuuden alenemiseen, kun uudelleenpriorisointi, lajittelu, etsiminen ja ennen kaikkea uudelleen aloittamisen hitaus syövät työaikaa.
Miten soveltaa tätä omaan työhön? Ota lean-ajattelu osaksi tehokasta työrutiiniasti kolmella askeleella!
3 askeleella leaniksi:
1) Älä häslää!
Ketteryys ei tarkoita sokkona juoksentelua. Kokeilukulttuuri on innovoinnin kulmakivi ja se ei sulje pois sitä, että suunnittelu on lean-filosofian mukaan suotavaa. Siis ennen kuin toimit, suunnittele.
2) Tee kerralla valmiiksi
Tee työsi kerralla valmiiksi alusta loppuun. Vähennä keskeneräisten työtehtävien määrää. Kun aloitat vähemmän, lopetat nopeammin. Myös työn mielekkyys lisääntyy, kun koet useammin aikaansaamisen tunnetta.
3) Opi virheistä
Virheet ovat oppimisen kannalta välttämättömiä. Arvioi ja kehitä toimintaasi jatkuvasti. Pyri hahmottamaan kokonaiskuva ja ymmärtämään roolisi vaikutus muiden työhön kyselemällä ja kuuntelemalla. Näin edistät organisaatiossasi haastavienkin ongelmien ratkaisua.
Lähde: Modig & Åhlström, Tätä on lean – ratkaisu tehokkuusparadoksiin