Blogi

Mitä prosessilähtöinen toiminta on?

Mitä prosessilähtöinen toiminta tarkoittaa?

  • Prosessilähtöinen toiminta on yksi lähestymistapa liiketoiminnan mallintamiseen ja kehittämiseen.
  • Prosessilähtöiseen toimintaan liittyy muun muassa prosessien kuvaaminen, prosessijohtaminen ja prosessilähtöinen ajattelutapa läpi koko organisaation.
  • Käytännössä organisaatio näkee oman toimintansa prosesseina, joiden avulla organisaatio tuottaa palveluita tai tuotteita sidosryhmilleen.

Näillä vinkeillä onnistut – yli 40 vuoden edestä oppeja prosessilähtöisyyden hyödyntämiseen – katso vinkit webinaaritallenteelta

Katso alla olevalta tallenteelta Arterin konsultteina toimivien vinkit prosessilähtöisyyden hyödyntämiselle. Tallenteella vastataan muun muassa näihin kysymyksiin:

  • Mitä prosessilähtöisellä toiminnalla tarkoitetaan?
  • Kenelle prosessilähtöinen toiminta sopii?
  • Minkälaisia tuloksia prosessilähtöisellä toiminnalla voi saada aikaan?
  • Kuinka aloittaa prosessilähtöinen toiminta?
  • Miten henkilöstö saadaan sitoutumaan prosessilähtöiseen toimintatapaan?

Prosessilähtöisyyteen liitetään usein prosessien kuvaaminen – tätä se tarkoittaa käytännössä

Prosessilähtöiseen toiminnan hyödyntämiseen yleensä yhdistetään prosessien kuvaaminen. Prosessien kuvaaminen on hyvä toteuttaa koko organisaation tasolla ei toisistaan irrallisina prosessikuvauksina.

Prosessien kuvaamista voi lähestyä ydin-, tuki- ja aliprosessien näkökulmasta – eli aloittamalla prosessien kuvaaminen käsitteellisestä tasosta ja siirtyä siitä konkreettiselle tasolle:

  • Ydin- ja tukiprosessit tunnistetaan ensiksi, niistä rakennetaan organisaation prosessikartta, jonka kuvaa yleensä organisaation johto.
  • Alimman tason prosesseista piirretään prosessikaaviot, ja nämä kuvataan yleensä prosessissa toimivien johdolla.

Alla esimerkki kuva siitä, miten käsitteelliseltä tasolta eli prosessikartasta siirrytään konkreettisemmalle tasolle eli prosessikuvauksiin.

Prosessihierarkia ja prosessikartta malli

Prosessilähtöisen toiminnan 3 keskeistä hyötyä

  1. Prosessilähtöinen toiminta parantaa asiakaskeskeisyyttä, mikä tarkoittaa, että organisaatio pystyy paremmin vastaamaan sidosryhmiensä tarpeisiin ja odotuksiin.
  2. Prosessilähtöinen toiminta auttaa hallitsemaan vaihtelunmäärää, mikä tarkoittaa, että organisaation toiminta on sujuvampaa, ennustettavampaa ja vakioidumpaa. Tämä vähentää virheiden ja vaihtelun määrää, mikä puolestaan parantaa laatua ja tehokkuutta.
  3. Prosessilähtöinen toiminta lisää läpinäkyvyyttä eli mahdollistaa kokonaisvaltaisen ymmärryksen organisaation toiminnasta ja miten mikäkin prosessi linkittyy mihinkin kokonaisuuteen. Tämä parantaa organisaation suorituskykyä, strategian mukaisuutta ja auttaa varautumaan mahdollisiin muutoksiin.

Kiinnostaako prosessilähtöinen toiminta? Suosittelemme sinulle näitä sisältöjä: 

Kirjoittaja

Liittyvät materiaalit