Prosessilähtöinen toiminta on yksi lähestymistapa liiketoiminnan mallintamiseen ja kehittämiseen.
Prosessilähtöiseen toimintaan liittyy muun muassa prosessien kuvaaminen, prosessijohtaminen ja prosessilähtöinen ajattelutapa läpi koko organisaation.
Käytännössä organisaatio näkee oman toimintansa prosesseina, joiden avulla organisaatio tuottaa palveluita tai tuotteita sidosryhmilleen.
Näillä vinkeillä onnistut – yli 40 vuoden edestä oppeja prosessilähtöisyyden hyödyntämiseen – katso vinkit webinaaritallenteelta
Katso alla olevalta tallenteelta Arterin konsultteina toimivien vinkit prosessilähtöisyyden hyödyntämiselle. Tallenteella vastataan muun muassa näihin kysymyksiin:
Mitä prosessilähtöisellä toiminnalla tarkoitetaan?
Kenelle prosessilähtöinen toiminta sopii?
Minkälaisia tuloksia prosessilähtöisellä toiminnalla voi saada aikaan?
Kuinka aloittaa prosessilähtöinen toiminta?
Miten henkilöstö saadaan sitoutumaan prosessilähtöiseen toimintatapaan?
Prosessilähtöisyyteen liitetään usein prosessien kuvaaminen – tätä se tarkoittaa käytännössä
Prosessilähtöiseen toiminnan hyödyntämiseen yleensä yhdistetään prosessien kuvaaminen. Prosessien kuvaaminen on hyvä toteuttaa koko organisaation tasolla ei toisistaan irrallisina prosessikuvauksina.
Prosessien kuvaamista voi lähestyä ydin-, tuki- ja aliprosessien näkökulmasta – eli aloittamalla prosessien kuvaaminen käsitteellisestä tasosta ja siirtyä siitä konkreettiselle tasolle:
Ydin- ja tukiprosessit tunnistetaan ensiksi, niistä rakennetaan organisaation prosessikartta, jonka kuvaa yleensä organisaation johto.
Alimman tason prosesseista piirretään prosessikaaviot, ja nämä kuvataan yleensä prosessissa toimivien johdolla.
Alla esimerkki kuva siitä, miten käsitteelliseltä tasolta eli prosessikartasta siirrytään konkreettisemmalle tasolle eli prosessikuvauksiin.
Prosessilähtöisen toiminnan 3 keskeistä hyötyä
Prosessilähtöinen toiminta parantaa asiakaskeskeisyyttä, mikä tarkoittaa, että organisaatio pystyy paremmin vastaamaan sidosryhmiensä tarpeisiin ja odotuksiin.
Prosessilähtöinen toiminta auttaa hallitsemaan vaihtelunmäärää, mikä tarkoittaa, että organisaation toiminta on sujuvampaa, ennustettavampaa ja vakioidumpaa. Tämä vähentää virheiden ja vaihtelun määrää, mikä puolestaan parantaa laatua ja tehokkuutta.
Prosessilähtöinen toiminta lisää läpinäkyvyyttä eli mahdollistaa kokonaisvaltaisen ymmärryksen organisaation toiminnasta ja miten mikäkin prosessi linkittyy mihinkin kokonaisuuteen. Tämä parantaa organisaation suorituskykyä, strategian mukaisuutta ja auttaa varautumaan mahdollisiin muutoksiin.
Kiinnostaako prosessilähtöinen toiminta? Suosittelemme sinulle näitä sisältöjä:
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen. Näistä evästeistä tarpeelliseksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintojen toiminnalle. Käytämme myös kolmannen osapuolen evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, miten käytät tätä verkkosivustoa, sekä näyttämään sinulle oleellista mainontaa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus kieltäytyä näistä evästeistä. Joidenkin evästeiden käytöstä kieltäytyminen voi kuitenkin vaikuttaa selauskokemukseesi.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Tarpeelliset evästeet ovat välttämättömiä verkkosivuston oikean toiminnan kannalta. Tähän luokkaan kuuluvat vain ne evästeet, jotka takaavat verkkosivuston perustoiminnot ja turvaominaisuudet. Nämä evästeet eivät tallenna mitään henkilökohtaisia tietoja.
Evästeet, jotka eivät ole välttämättömiä verkkosivuston toiminnan kannalta ja joita käytetään käyttäjien henkilökohtaisten tietojen keräämiseen esimerkiksi analytiikan tai muun upotetun sisällön kautta, kutsutaan ei-välttämättömiksi evästeiksi. Käyttäjän suostumus on pakollinen ennen näiden evästeiden suorittamista verkkosivustolla.