Blogi

Miten rakentaa organisaation laatujärjestelmä?

Mitä laatujärjestelmän tulee sisältää? Miten laatujärjestelmää tai QEHS-järjestelmän rakentamista on järkevää lähteä edistämään? Mitä viitekehyksiä on olemassa järjestelmän rakentamiseen? Mistä tietää kuinka laajaa järjestelmää kannattaa lähteä rakentamaan?

Esimerkit laatujärjestelmän ja QEHS-toimintajärjestelmän sisällöstä

Alla esimerkit laatujärjestelmän ja QEHS-järjestelmän sisällöistä:

  • ISO 9001 -standardin mukaisen laatujärjestelmän sisältö.
  • QEHS-järjestelmän eli ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001 -standardien mukaisen järjestelmän sisältö.
ISO 9001 -standardin mukaisen laatujärjestelmän sisältö PDCA-mallin mukaan.
QEHS-toimintajärjestelmän sisältö PDCA-mallin mukaan.

Minkä viitekehyksen mukaan laatujärjestelmä tai QEHS-järjestelmä rakennetaan?

ISO-standardit antavat hyvät viitekehykset järjestelmän rakentamiseen:

  • ISO-standardit ovat organisaatioiden ja yritysten toimintaa ohjaavia viitekehyksiä, joihin on koottu hyväksi koettuja toimintamalleja ohjaamaan niitä hyödyntävien organisaatioiden ja yritysten toimintaa.
  • ISO-standardeja kannattaa hyödyntää ja soveltaa omaan toimintaympäristöön sopivalla tavalla, kokonaisuutena tai pienemmissä osioissa.
  • International Organization for Standardization eli ISO-organisaatio hallinnoi yhteisönsä avulla koostamiaan standardeja.

ISO-standardeja on olemassa tuhansia. Suomessa eniten käytetyt ISO-standardit ovat:

  • ISO 9001 – joka liittyy laadunhallintaan,
  • ISO 14001 – liittyy ympäristöasioihin,
  • ISO 45001 – liittyy työturvallisuuteen ja työhyvinvointiin, 
  • ISO 27001 – liittyy tietoturvallisuuden hallintaan ja
  • ISO 50001 – liittyy energianhallintaan. 

ISO-standardeja yhdistää 10-kohdan runko – hyödynnä sitä laatujärjestelmän rakentamisessa ja laajentamisessa

ISO-standardeja yhdistää 10-kohdan runko:

  • Soveltamisala
  • Velvoittavat viittaukset
  • Termit ja määritelmät
  • Organisaation toimintaympäristö
  • Johtajuus
  • Suunnittelu
  • Tukitoiminnot
  • Toiminnot
  • Suorituskyvyn arviointi
  • Parantaminen

Kun yhden standardin vaatimukset on täytetty, muiden standardien vaatimukset ovat luontevia laajennuksia organisaation laatujärjestelmään.

Laatujärjestelmä vai QEHS-järjestelmä?

Mistä tietää kannattaako lähteä rakentamaan laatujärjestelmää vai laajempaa QEHS-järjestelmää?

Mielestämme organisaatioiden on tärkeämpää ymmärtää lähtötilanteensa ja tavoitteensa, jotta järjestelmästä tulee organisaation tarpeita vastaava kokonaisuus:

  1. Laatu- tai QEHS-järjestelmän rakentamisen polkua organisaatiot etenevät yleensä jäsentyneesti yksi standardi kerrallaan ja usein aloitus tapahtuu ISO 9001 -standardista.
  2. Usein ISO 14001 ja ISO 45001 -standardeja hyödynnetään ISO 9001 rinnalla.
  3. Lisäksi tänä päivänä tietoturvan hallintaan ja kehittämiseen liittyvä ISO 27001 -standardi on myös nostattanut suosiotaan.
  4. Asia riippuu siis organisaation omista tarpeista, tavoitteista ja toimintaympäristöstä. On tilanteita, joissa kannattaa aloittaa laatutyön kehittäminen siitä että organisaatio rakentaa itselleen sopivan laatujärjestelmän ISO 9001 -standardin mukaan ja tälle järjestelmälle luodaan suunnitelmat sen laajentamisen osalta. Toinen esimerkki taas on sellainen, jossa organisaation tavoitteena on hakea ISO 9001-, ISO 14001- ja ISO 45001 -sertifikaatit toiminnalleen, jolloin laatujärjestelmän sisältö on heti alkuun laajempi yhteen standardiin verrattuna.

Emme näe järkevänä toteuttaa jokaiseen standardiin omaa dokumentaatiotansa ja omia toimintatapojansa vaan suosittelemme aloittamaan yhdestä ja laajentamaan sitten muihin. Koska silloin huomaatte parhaiten asioiden riippuvuussuhteet ja toiminnan tehokkuus saavutetaan tekemistä yhdistelemällä.

IMS-ohjelmistoon on saatavilla valmiit rakenteet laatujärjestelmän ja QEHS-toimintajärjestelmän rakentamiselle

IMS-ohjelmisto on selainpohjainen toimintajärjestelmän alusta ja sinne luodut laadunhallintajärjestelmän ja toimintajärjestelmän pohja helpottavat organisaatioita rakentamaan heidän omiin tarpeisiinsa sopivan laadunhallinta- tai QEHS-järjestelmän.

Tutustu tarkemmin palveluihimme:

Laatujärjestelmä-pohja vastaa ISO 9001 -standardin edellytyksiin.
Toimintajärjestelmä-pohja vastaa ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001 edellytyksiin.

3 tapaa ottaa IMS-ohjelmisto käyttöön. KLIKKAA KUVA ISOMMAKSI.
Lue lisää aiheesta:

👉 Mitä laadunhallinta on IMS-ohjelmistolla? | blogi + webinaari
👉 Mitä ISO-standardit ovat ja miksi hyödyntää niitä? | blogi
👉 Tavoitteena sertifioitu laatu- tai toimintajärjestelmä | blogi

Onko laatu- tai QEHS-järjestelmän rakentaminen ajankohtaista? Jätä meille yhteydenottopyyntö niin kerromme sinulle lisää, miten me voisimme auttaa.

Ota yhteyttä

Voit ottaa meihin yhteyttä tällä lomakkeella ja kertoa tarkemmin liiketoiminnan kehittämisen tarpeistasi. Ratkaistaan haasteenne yhdessä. Vikatilanteissa otathan yhteyttä tekniseen tukeemme.

Kirjoittaja

Liittyvät materiaalit