Blogi
Mittaaminen ja analysointi jatkuvan kehittämisen polttoaineena
Pidä mielessä mittaamisen perimmäinen tarkoitus – epävarmuuden vähentäminen
Emme aina välttämättä täysin ymmärrä mittaamisen perimmäistä tarkoitusta.
Mittaamisen idea ei ole tuottaa tarkkoja, täsmällisiä tai virheettömiä tuloksia, vaan tarkoitus on vähentää päätösten epävarmuutta, eli vähentää virhettä. Tällöin pystymme tekemään entistä laadukkaampia päätöksiä.
Mittaamme usein prosessien tuloksia ja vaikutuksia, jolloin saamme tietää ongelmasta vasta, kun se on käsissä.
Me emme usein tiedä mistä nämä meidän ongelmamme johtuvat, eli mitä ovat ne asiat, jotka vaikuttavat prosessin tuloksiin ja vaikutuksiin.
Esimerkiksi asiakastyytyväisyys on prosessin tulosta ja vaikutusta mittaava mittari, mutta emme me välttämättä tiedä, mitkä asiat siihen vaikuttavat.
Alla esimerkki tekijöistä, jotka vaikuttavat kahvilan asiakastyytyväisyyteen
Ymmärrä syy-seuraus-suhteita ja muista Pareton 20/80-sääntö
Syy-seuraus -suhteiden ymmärtäminen on mittaamisessa suuressa roolissa.
Emme pysty mittaamaan kaikkia kahvilan asiakastyytyväisyyteen liittyviä asioita, mutta tarkoitus onkin löytää ne merkittävimmät tekijät.
Hyvä nyrkkisääntö on Pareton 20/80-sääntö, eli 20 prosenttia tekijöistä vaikuttaa 80 prosenttiin tuloksista.
Mittaamisen idea ei ole tuottaa tarkkoja, täsmällisiä tai virheettömiä tuloksia, mutta jos oikeasti pystymme mittaamaan tekijöitä, jotka vaikuttavat 80 prosenttisesti prosessimme tuloksiin ja vaikutuksiin, alamme todella pääsemään kiinni tekijöihin, joihin vaikuttamalla työntekijöillä on mahdollisuus onnistua työssään.
Toiminnasta tulee ennakoivampaa kun tunnistatte merkittävimmät tekijät, jotka vaikuttavat prosessin lopputulokseen
Kun pystymme mittaamaan merkittävimpiä tekijöitä, toiminnastamme tulee huomattavasti ennakoivampaa ja pystymme tekemään ennalta päätöksiä, jotka vaikuttavat halutulla tavalla meidän asiakastyytyväisyyteemme.
Jos emme tutki tekijöitä, jotka vaikuttavat prosessin ulostulomittariin, saatamme joko käyttää kehitysresurssimme täysin vääriin asioihin, tai sitten sorrumme keskittymään vain työntekijöidemme suoritukseen ymmärtämättä, mitkä asiat siihen vaikuttavat.
👉 Havainnoista mittaamiseen – mittaamisesta tietämykseen | blogi
👉 Mittariston rakentaminen IMS-ohjelmistossa | blogi
👉 Hyvän mittarin ominaisuudet | blogi