Prosessien kuvaaminen kolmisivutekniikalla – Onko organisaatiosi prosessit kuvattu?
Julkaistu 22.10.2024
Prosessien kuvaaminen on yhä tärkeämpää, sillä ilman kuvauksia liiketoiminnan kehittäminen ja muutostilanteet ovat entistä haastavampia.
Prosessiajattelu ja prosessien kehittäminen ovat olleet ISO 9001:2000 -standardien julkaisemisesta saakka keskeisessä roolissa toimintajärjestelmissä. Prosessien kuvaaminen on yhä tärkeämpää, sillä ilman kuvauksia on liiketoiminnan kehittäminen ja muutostilanteet entistä haastavampia.
Katso alla olevasta webinaaritallenteesta, miltä prosessien kuvaaminen näyttää IMS-ohjelmistossa kolmisivutekniikalla tai jatka blogin lukemista tallenteen alta.
Prosessien kuvaaminen – Selkeä ja hyvä prosessikaavio mahtuu yhdelle A4:lle ja siinä on noin 20 elementtiä tai symbolia
Prosessien kuvaamisessa kuvataan yhteistyötä, toimintaa ja toimintoja.
Prosessikuvauksissa noudatetaan yhdenmukaista kuvaustapaa ja samaa logiikkaa.
Kuvaustasoissa noudatetaan suurin piirtein samaa kuvaustarkkuutta.
Prosessikuvauksella kerrotaan visuaalisesti kuka tekee ja mitä tekee. Roolin suorittajana voi olla tehtävänimike tai toimintayksikkö (esim. päivähoitaja, palvelukoti).
Prosessin vaiheilla kuvataan tekeminen ja uimaradalla rooli/tekijä.
Lähtökohtana on, että prosessin vaihe -symbolit piirretään samankokoisiksi ja -muotoisiksi.
Prosessit kuvataan vaakasuunnassa.
Samaan aikaan tapahtuvat toiminnot laitetaan allekkain.
Kuvauksesta nähdään jo visuaalisesti toimintojen yhtäaikaisuus tai peräkkäisyys.
Prosessikuvaus tulisi saada riittävän lyhyeksi, jotta se näkyy selkeästi kokonaisuutena näytöllä ja tulosteessa.
Tarvittaessa visuaalista kuvausta tarkennetaan alemman tason osaprosessi-kuvauksella.
Alla esimerkki prosessikuvauksesta, joka on tehty uimaratakaavion muotoon.
Prosessien kuvaaminen kolmisivutekniikalla = prosessikuvaus sisältää tarkemman vaiheidenkuvauksen, yhteenvetosivun sekä prosessikaavion
Kolmisivutekniikka on Arterin perustajajäsenien luoma tekniikka. Sillä tarkoitetaan prosessikuvausta, joka sisältää prosessikaavion lisäksi yhteenvetosivun prosessin keskeisistä asioista, sekä vaiheiden kuvaus -sivun, jossa voit avata tarkemmin prosessin työvaiheita.
Kolmisivutekniikan ansiosta sinun ei tarvitse mahduttaa prosessikaaviokuvaan kaikkea prosessin toteuttamiseen liittyvää tietoa.
Nimensä mukaisesti kolmisivutekniikalla prosessista syntyy kolme sivua tietoa:
Yhteenveto,
prosessikaavio ja
vaiheiden kuvaus.
Arterin IMS-ohjelmistossa kuvaat prosessit kolmisivutekniikan mukaisesti. Alle on avattu, mitä tietoa prosessista kuvataan kolmisivutekniikassa eri sivuille.
Näitä asioita kolmisivutekniikka sisältää
Kolmisivutekniikka – sivu 1. Prosessin yhteenveto
Prosessin yhteenveto kerää yhdelle sivulle prosessin tärkeimmät tiedot. Näitä asioita ovat:
Prosessin nimi,
prosessin tarkoitus,
prosessin omistaja,
prosessin lähtötilanne,
prosessin lopputilanne,
asiakkaat ja sidosryhmät,
asiakkaan tarpeet ja vaatimukset,
prosessin keskeiset resurssit,
prosessin tavoitteet ja menestystekijät,
prosessin mittarit,
prosessin ohjaus- ja kehittämismenettely ja
prosessin rajapinnat.
Kolmisivutekniikka – sivu 2. Prosessikaavio
Prosessikaavio on visuaalinen kuvaus prosessista ja sen vaiheista. Yleensä prosessikuvaus alkaa ja päättyy asiakkaaseen. Lisäksi prosessikuvaus mahtuu yhdelle A4:lle, siinä on noin 20 objektia, se on selkeä ja looginen. Alla esimerkki uimaratakaaviosta.
Kolmisivutekniikka – sivu 3. Vaiheiden kuvaus
Vaiheiden kuvaus kertoo, mitkä asiat vaikuttavat prosessin eri vaiheisiin, mitä muuta ohjeistusta on saatavilla, kuka on vastuussa prosessin eri vaiheista tai mitä mittareita tai tietoa syntyy prosessin eri vaiheissa.
Vaiheiden kuvausten sarakkeet ja niissä kuvattava tieto
Vaiheiden kuvaukset –välilehti koostuu viidestä otsikosta:
Prosessin vaihe ja tehtävä: Ensimmäisessä sarakkeessa tulee esille automaattisesti uimaratakaavion avulla prosessin vaiheet (tekeminen ja valinnat). Sarakkeen otsikot määräytyvät prosessiin lisättyjen vaiheiden perusteella ja niitä on mahdollista järjestellä.
Vastuu:Toisessa sarakkeessa esitetään prosessivaiheen vastuut/ roolit ja tarvittaessa tarkemmin kuin prosessikaaviossa – esimerkiksi Vastaa (V), Päättää (P), Avustaa (A) tai Saa tiedoksi (T).
Kriittiset ja tärkeät tekijät: Kolmannessa sarakkeessa tuodaan lyhyesti esille mihin tässä vaiheessa pitää kiinnittää erityistä huomiota sekä muistutetaan asiakasvuorovaikutuksen kannalta tärkeistä seikoista.
Menetelmät, ohjeet ja mallit: Neljännessä sarakkeessa esitetään vaiheeseen liittyvät ohjeet, mallit, työkalut, lomake-pohjat, IT -ohjelmat, erityisosaamisen tarpeita ja muuta vastaavaa tietoa. Ohjeet esitetään usein toisen ohjelman käynnistävänä linkkinä, jotka voidaan näin avata. Tässä sarakkeessa ei kuvata toimintaa.
Syntyvä ja jäljitettävä tieto: Viimeisessä sarakkeessa kuvataan syntyvä ja jäljitettävä tieto. Esimerkkejä tälläisestä tiedosta ovat muistiot, pöytäkirjat ja kirjaukset eri järjestelmiin. Sarakkeessa voidaan listata myös systemaattisesti kunkin prosessivaiheen lähtötiedot tai tulostiedot.
Kiinnostaako prosessien kehittäminen? Suosittelemme sinulle näitä sisältöjä:
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen. Näistä evästeistä tarpeelliseksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintojen toiminnalle. Käytämme myös kolmannen osapuolen evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, miten käytät tätä verkkosivustoa, sekä näyttämään sinulle oleellista mainontaa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus kieltäytyä näistä evästeistä. Joidenkin evästeiden käytöstä kieltäytyminen voi kuitenkin vaikuttaa selauskokemukseesi.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Tarpeelliset evästeet ovat välttämättömiä verkkosivuston oikean toiminnan kannalta. Tähän luokkaan kuuluvat vain ne evästeet, jotka takaavat verkkosivuston perustoiminnot ja turvaominaisuudet. Nämä evästeet eivät tallenna mitään henkilökohtaisia tietoja.
Evästeet, jotka eivät ole välttämättömiä verkkosivuston toiminnan kannalta ja joita käytetään käyttäjien henkilökohtaisten tietojen keräämiseen esimerkiksi analytiikan tai muun upotetun sisällön kautta, kutsutaan ei-välttämättömiksi evästeiksi. Käyttäjän suostumus on pakollinen ennen näiden evästeiden suorittamista verkkosivustolla.