Blogi
Miten prosesseja voidaan kehittää: Ongelmanratkaisumenetelmä Lean Six Sigma DMAIC
Qualitas Fennica-koulutusten avulla opit lisää myös Six Sigmasta:
QF Lean-koulutukset
QF-koulutuksista löydät lean-koulutuksia ympäri vuoden!
Blogi
Julkaistu 20.12.2021
Tässä blogitekstissä käydään läpi ongelmanratkaisumenetelmiä:
Paljon on keskustelua siitä, miten organisaatioiden toimintaympäristö ja olosuhteet muuttuvat jatkuvasti – toisilla nopeammin ja toisilla hitaammin. Organisaation kohtaamat ulkoiset muutoshaasteet voivat liittyä vaikkapa toimintaympäristöön (esim. globaali ja kansallinen) tai teknologian kehittymiseen (esim. digitalisaatio). Sisäiset muutoshaasteet voivat puolestaan liittyä esimerkiksi prosessien suorituskykyyn ja kypsyystasoon tai organisaatiokulttuuriin ja johtamiskäytöntöihin.
Voisimme täten hetkeksi rauhoittua pohtimaan seuraavaa kysymystä:
Pystymmekö ennustamaan toimintaympäristön ja olosuhteiden muutosta?
Ehkä emme pysty – mutta sen sijaan voimme tehdä koko organisaation toimesta prosessien kehittämistä jatkuvasti osana normaalia työntekoa. Kestävää kehitystä ja kilpailukykyä on saavutettavissa pitkällä aikavälillä pienten jatkuvien kehitysaskelten toimesta – ja tällä matkalla kohtaamme tukuittain ongelmia.
Ongelmat ovat itse asiassa ”aarteita”, sillä niitä ratkomalla saadaan kehitystä aikaiseksi ja samalla turvataan tavoitteiden saavuttaminen olosuhteista huolimatta. Ongelmanratkaisuun ei tarvitse lähteä kylmiltään ja siihen on ajan saatossa kehitetty useita systemaattisia menetelmiä, kuten
Näissä menetelmissä on samoja elementtejä sekä ajattelua seuraavan taulukon mukaisesti:
DMAIC-menetelmää käytetään:
DMAIC-menetelmän käyttöön on laadittu ohjaavat standardit ISO 13053-1 ja ISO 13053-2, joissa kuvataan menetelmän periaatteet sekä menetelmään liittyviä työkaluja ja tekniikoita. ISO 13053-1 standardissa on määritelty DMAIC-menetelmän tarkoitusta seuraavasti:
Six Sigma -projektin päätarkoitus on ratkaista tietty ongelma ja edesauttaa siten organisaation liiketoimintatavoitteiden saavuttamista. Six Sigma -projekteja olisi käynnistettävä vain silloin, kun johonkin ongelmaan ei tiedetä ratkaisua. (Lähde ISO 13053-1, Prosessin kehittämisen kvantitatiiviset menetelmät. Six Sigma. Osa 1: DMAIC-menetelmä)
Lisäksi ISO 13053-1 standardissa kuvataan DMAIC-menetelmän perusteet Six Sigma -projekteissa seuraavasti:
DMAIC-menetelmän tuloksekas käyttäminen vaatii erilaisten työkalujen ja tekniikoiden hallitsemista, joita voivat olla esimerkiksi:
Six Sigma -projektit organisoidaan tarkoituksenmukaisesti ja siihen osallistuvilla henkilöillä on selkeät roolit, vastuut ja osaaminen työkalujen sekä menetelmien käytöstä.
DMAIC-menetelmää voidaan käyttää yleisenä systemaattisena ongelmanratkaisun menetelmänä ilman kytköstä järeisiin Six Sigma projekteihin. Tämä on ehkä kuitenkin suurimmalle osalle organisaatioista se käyttökelpoisempi tapa hyödyntää tuota testattua ja hyväksi havaittua menetelmää. Tässä kevyemmässä soveltamisessa voidaan edetä seuraavasti:
Ongelman ratkaisussa käytetään samoja tekniikoita ja menetelmiä (esim. 5 x Miksi?, syy-seurauskaavio), kuin mitä Six Sigma -projekteissa käytetään. Vaikka näitä tekniikoita ja menetelmiä tuntuu olevan paljon, onneksi perustekniikoiden oppiminen ja käyttäminen ei ole mitään rakettitiedettä.
Ongelmanratkaisusta kannattaa laatia dokumentaatiota, joka voidaan jakaa ympäri organisaatiota. Ko. dokumentaatio voi sisältää mm. seuraavia asioita:
Nyt sinun kannattaa pohtia, kuinka tällä hetkellä pystytte ratkaisemaan eteen tulevat ongelmat. Perustuuko menetelmämme DMAIC:n, 8D:n, PDC(S)A:n tai johonkin muuhun on makuasia, mutta edellä mainituista malleista on paljon ammennettavaa.
QF-koulutuksista löydät lean-koulutuksia ympäri vuoden!