Blogi
Blogi
Julkaistu 06.03.2019 kirjoittaja Jussi Moisio
Vuosituhannen vaihteen yksi suurimpia hypetyksiä oli tasapainoisen tuloskortin (Balanced Scorecard, BSC) hehkutus. Vielä 2020-luvulla teettää töitä löytää artikkeleita aiheesta, vaikka tuloskortin tenho ei ole kadonnut minnekään.
Johtamisjärjestelmästandardien päivityksessä strategia, tavoitteet ja niiden ristiriidattomuus nostettiin standardien vaatimuksiin. Tämä tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden soveltaa toimintajärjestelmissä johdonkin kannalta tuttua kehikkoa.
Tasapainoinen tuloskortti mittareineen soveltuu myös yksittäisten prosessien tavoitteiden ja tavoitteita luotaavien mittareiden tunnistamiseen ja niiden välisten syy-seurausketjujen määrittelyyn.
Kahdenkymmenen vuoden aikana tuloskorttia on usein sovellettu erinomaisesti. Monissa tapauksissa soveltaminen on ollut kuitenkin ei tarkoituksenmukaisesta, kun on unohdettu kortin julkaisseiden professorien idea syy-seuraussuhteista. Tämä on tapahtunut kun kortin eri näkökulmien asiat on pohdittu irti toisistaan.
Kerrataan tuloskortin rakentamisideaa:
Prosessien mittarien kannalta koko organisaation tasoiseen tuloskorttiin tunnistetaan vain 1—2 menestystekijää prosessia kohti ja niille mittarit.
Tuloskortin ideaa voidaan soveltaa myös yksittäiseen prosessiin siten, että ensin mietitään mihin strategisiin päämääriin kukin ydinprosessi pystyy toiminnallaan vaikuttamaan ja mihin vähemmän.
Sitten nämä päämäärät tähtäimenä mietitään, mikä tämän prosessin tavoite pitää olla, jotta se edistäisi strategista päämäärää.
Esimerkiksi, jos johto painottaa ylätasolla läpimenoaikojen lyhentämistä, se voitaisiin siirtää suoraan pohdittavan ydinprosessin tavoitteeksi. Vielä tehokkaampaa on kuitenkin miettiä, mikä tällä hetkellä estää läpimenoajan lyhentämistä. Näin voidaan löytää juurisyyt, joiden poistamisesta tunnistetaankin konkreettiset tavoitteet, joilla prosessi konkreettisesti lyhentää läpimenoaikaa ja on näin linjassa johdon asettaman päämäärän kanssa.
Liian usein prosessin tavoitteissa ja mittareissa jäädään vain prosessin näkökulmaan ja ilman tuloskortin ajattelua saattaa jäädä pari kolme muuta arvokasta prosessiin liittyvää tavoitetta ja mittaria tunnistamatta.
Tasapainoinen tuloskortti ja mittaristo ei ole kuollut, se voi hyvin ja oikein soveltamalla saadaan kokonaisvaltaisemmat tavoitteet ja mittarit niin yksittäiselle prosessille kuin koko organisaatiolle.