Blogi
Näin onnistut riskienhallinnassa ja raportoinnissa
Millainen on riskienhallinnanprosessi? Miten raportoida riskeistä selkeästi ja ymmärrettävästi? Mitkä ovat johdon tehtävät riskienhallinnassa? Miten hyödyntää riskienhallintaa päätöksenteossa?
Pidin Riskienhallinta ja raportointi johdolle -webinaarin 10.12.2024. Voit katsoa tallenteen alta – huomaathan että voit katsoa tallenteelta vaikka vain yhden osuuden kerrallaan. Blogiteksti jatkuu tallenteen alapuolelta.
Mikä on riski?
ISO 31000 -standardi on riskienhallinnan standardi, joka määrittelee riskin seuraavanlaisesti:
- Riski = Epävarmuuden vaikutus tavoitteisiin.
Tyypillisesti riskillä on kaksi puolta, jotka on mahdollista tunnistaa. Nämä kaksi puolta ovat uhka ja mahdollisuus.
Riskienhallinta on keskeinen osa organisaation strategista johtamista
Aloitetaan siitä, millaisena riskienhallinta tulisi nähdä:
- Riskienhallinta on työtä organisaation toiminnan jatkuvuuden ja henkilöstön hyvinvoinnin turvaamiseksi.
- Riskienhallinta on iteratiivista, ja siitä on apua strategian määrittelemisessä, tavoitteiden saavuttamisessa ja tietoon perustuvien päätösten tekemisessä.
- Riskienhallintaa ei tule tehdä ”koska täytyy” vaan ”koska me tarvitsemme”.
- Kaikentyyppiset- ja kokoiset organisaatiot kohtaavat ulkoisia ja sisäisiä tekijöitä ja vaikutteita, joiden takia on epävarmaa, saavuttavatko organisaatiot tavoitteitaan.
- Riskienhallinnassa tulee pohtia oman organisaation kannalta riskienhallinnan koko elinkaarta.
Esimerkki riskienhallinnan eri vaiheista
Yhtä ja oikeaa tapaa hoitaa riskienhallintaa organisaatiossa ei ole, mutta yleisesti organisaatioiden riskienhallintaa voidaan hahmottaa 5 eri vaiheeseen:
- tunnistaminen,
- arviointi,
- hallinta,
- seuranta ja
- raportointi.
Vaiheille on olemassa useita eri nimiä, mutta yleisesti samat toiminnot toistuvat organisaatioiden riskienhallinnassa.
Muista ainakin nämä 5 asiaa riskienhallinnasta
- Riskien tunnistaminen ja arviointi: On tärkeää, että organisaatio tunnistaa mahdolliset uhat ja mahdollisuuden ajoissa ja arvioi niiden vaikutukset liiketoimintaan ja palvelukyvykkyyteen. Tämä auttaa valmistautumaan mahdollisiin uhkiin ja vähentämään niiden vaikutuksia.
- Strategioiden kehittäminen: Riskienhallintastrategioiden kehittäminen on välttämätöntä, jotta organisaatio voi hallita riskejä tehokkaasti. Riskienhallintaan liittyy päätökset suoritettavista toimenpiteistä ja millä tavalla lähdetään ennaltaehkäisemään uhkia tai edesauttamaan mahdollisuuksien toteutumista.
- Raportointi johdolle: Johdon on saatava säännöllisesti raportteja riskienhallinnan tilanteesta ja heillä tulee olla pääsy ajasta tai paikasta riippumatta riskienhallintaan liittyvään dokumentaatioon. Tämä auttaa heitä tekemään tietoon perustuvia päätöksiä ja varmistamaan, että organisaatio on valmistautunut mahdollisiin riskeihin.
- Koulutus ja tietoisuus: Organisaation henkilöstön kouluttaminen riskienhallinnasta ja tietoisuuden lisääminen on tärkeää, yksittäinen työkalu ei ratkaise riskienhallintaa vaan toiminnan kehittäminen lähtee organisaatiokulttuurin kehittämisestä. Koulutusten avulla voit varmistaa, että kaikki ymmärtävät riskienhallinnan merkityksen ja osaavat toimia määriteltyjen toimintatapojen puitteissa riskitilanteissa.
- Jatkuva seuranta ja arviointi: Riskienhallintaprosessien jatkuva seuranta ja arviointi on tärkeää, jotta voidaan varmistaa niiden tehokkuus ja tehdä tarvittavia muutoksia – riskienhallinta on iteratiivista.